• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65657
+
-

تقاطعی که  از ترافیک اراک نمی‌کاهد

یک کارشناس حوزه شهری: ساخت تقاطع غیرهمسطح میدان شریعتی اراک موجب افزایش بار ترافیکی و آلودگی بیشتر هوای شهر شد

شهری
تقاطعی که  از ترافیک اراک نمی‌کاهد


آوا صادق | اراک- خبرنگار:

 انجام پروژه‌های عمرانی به‌ویژه ساخت تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح در کلان‌شهرها از جمله اراک که جزو یکی از 8 کلان‌شهر آلوده کشور محسوب می‌شود می‌تواند در زمینه کاهش آلودگی هوا و کاهش بار ترافیکی باشد.

ایجاد این نوع تقاطع‌ها که میلیاردها ریال هزینه دارد به شرطی می‌تواند در روان‌سازی ترافیک و رفع آلودگی مؤثر باشد که نسبت به مکان‌یابی آن کارشناسی علمی و فنی انجام شده باشد.  به اذعان بسیاری از مردم و شواهد موجود به جز یک یا 2 تقاطع ایجاد شده در اراک بقیه یا مورد استفاده چندانی قرار نمی‌گیرند یا خود معضلی جدی بر ترافیک و شلوغی و آلودگی شده‌اند. از همه مهم‌تر این‌که این تقاطع‌ها باعث نارضایتی‌ عمومی و ایجاد مشکلات بسیاری برای شهروندان شده‌اند.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان شریعتی اشاره کرد که پس از سال‌ها بلاتکلیفی، امسال با راه‌اندازی آن به دلیل غیرکارشناسانه بودن نه فقط مشکلی را رفع نکرده، بلکه علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد به شهر اراک مشکلات ترافیکی و تردد در این منطقه را چندبرابر کرده است.


پروژه‌ای غیرکارشناسانه

یک کارشناس حوزه شهری می‌گوید: تا قبل از اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان شریعتی و ایجاد پل در میدان، تردد در این مسیر بسیار آسان و راحت بود و شهروندان نیز رضایت کامل داشتند. «علیرضا لطفعلی‌نیا» با تأکید بر این‌که این پروژه پروژه‌ای شکست‌خورده محسوب می‌شود بیان می‌کند: زمانی این پروژه می‌توانست موفق باشد که همه املاک اطراف این پل تملک می‌شد و عرض خیابان برای تردد خودروها افزایش می‌یافت که این اتفاق نیفتاد و مسیر باز نشد و همین مسأله سبب افزایش بار ترافیکی شده است.
وی ادامه می‌دهد: این‌که پلی به منظور روان شدن ترافیک ساخته می‌شود یک اتفاق خوب است، اما استفاده از دوربرگردان‌ها در پایین این پل به درستی انجام نشد و همین مسأله نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد ترافیک در این منطقه شد. در واقع می‌توان گفت ایرادهای زیرساختی در ایجاد این پل بسیار زیاد است که باید برطرف شود.

این کارشناس حوزه شهری می‌افزاید: اجرای این پروژه با هزینه‌های بسیار بالا و با پول مردم انجام شده، اما نتوانسته به مهم‌ترین هدف خود که کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوا است دست یابد. درنتیجه نارضایتی‌ مردم به‌ویژه کسبه‌ اطراف این پل را به همراه داشته است.
لطفعلی‌نیا اظهار می‌کند: اگر تملک‌های اطراف پل انجام و لاین میرزای شیرازی نیز راه‌اندازی شود مشکلات تا حدودی کاهش پیدا خواهد کرد، اما به نظر نمی‌آید این اقدامات نیز تأثیرگذار باشد. زیرا کار از ابتدا کارشناسی شده نبود و فقط هزینه گزافی را در این بخش تحمیل کرد.


مخرب‌ترین پروژه در حوزه محیط زیست

یک فعال محیط زیست و استاد دانشگاه نیز با بیان این‌که توسعه زیرساخت‌های شهری نیاز به مطالعه دقیق، به‌ویژه در حوزه حمل‌و‌نقل دارد می‌گوید: احداث تقاطع غیرهمسطح میدان شریعتی بدون انجام مطالعات محیط زیستی، ترافیکی و اجتماعی انجام شده و همین مسأله نارضایتی‌های اجتماعی را به همراه داشته است.
«سیاوش آقاخانی» بیان می‌کند: ایجاد این پل در میدان شریعتی یکی از مخرب‌ترین پل‌ها و پروژه‌ها در حوزه محیط زیست در شهر اراک به شمار می‌آید که سبب کور شدن یکی از قنات‌های اصلی شهر شده و همین مسأله می‌تواند در آینده بحران‌های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، از اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک در ساخت این پل هزینه شده که هیچ‌گونه تأثیری نه در کاهش آلودگی و نه در کاهش بار ترافیکی داشته است. به همین دلیل انتظار ما و سایر فعالان این حوزه این است که این اعتبارات در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که در شورای عالی در حال بررسی است هزینه شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

این فعال حوزه محیط زیست و استاد دانشگاه می‌افزاید: ساخت این پل به صورت غیرکارشناسانه و با اعتبارات بالا و بدون مطالعات زیرساختی و ترافیکی انجام شده است. گرچه ماهیت ایجاد این پل اشتباه است، اما امکان بازنگری و اصلاح در آن وجود دارد و باید این اقدام هرچه زودتر انجام تا این پروژه کمی به هدف اصلی خود نزدیک شود.


نقص فنی در تقاطع غیرهمسطح 

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اراک نیز می‌گوید: پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان شریعتی کامل نیست و در صورتی که تملک‌های لازم انجام شود ترافیک کمتری خواهیم داشت.
«علی‌جعفر محصولی» بیان می‌کند: در منطقه رودکی و پل مشتاقی هم دوربرگردان‌هایی که ایجاد شده ایراد دارد و باید رفع شود. در حقیقت می‌توان گفت این پروژه نیمه‌تمام و ناقص است و اگر هم اعتراضاتی وجود دارد به دلیل وجود این مشکلات است.

وی ادامه می‌دهد: شهردار اراک وعده داده لاین دیگر این پروژه که به سمت میرزای شیرازی است به‌زودی باز شود، اما این‌که عرض خیابان‌ها تغییر کند چنین اتفاقی نمی‌افتد و فقط ایمن‌سازی با نصب پل عابر پیاده انجام خواهد شد.
این عضو شورا می‌افزاید: ناقص بودن این طرح سبب شده که شهروندان هنوز نتوانند شیرینی و طعم افتتاح این پل را بچشند. با توجه به این‌که مدت طولانی ساخت این پروژه را تحمل کرده‌اند 2 تا 3 ماه دیگر هم اگر تحمل کنند قطعاً نواقص و مشکلات موجود برطرف خواهد شد.


نبود پیوست فرهنگی در اجرای پروژه 

عضو شورای شهر اراک می‌گوید: تقاطع‌های غیرهمسطح و چنین پروژه‌هایی که به غول‌های بتنی معروف هستند از نظر زیبایی بصری چهره شهر را بسیار نازیبا و زشت می‌کنند و آثار فرهنگی و تاریخی را که در مسیر این پروژه‌ها قرار دارند نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.
«حامد آجرلو» با اشاره به ساختمان پروفسور حسابی که در مجاورت دانشگاه اراک در مسیر لاین دیگر تقاطع غیرهمسطح پروژه میدان شریعتی در خیابان میرزای شیرازی قرار دارد بیان می‌کند: قطعاً این پروژه این ساختمان را که یک اثر فرهنگی و تاریخی ارزشمند است تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: در شهر اراک می‌توانیم به جای هزینه‌های کلان در احداث تقاطع غیرهمسطح مانند میدان شریعتی که دارای نواقص بسیار زیادی است به هر خانواده یک دوچرخه بدهیم که قطعاً شاهد کاهش حجم ترافیک و آلودگی خواهیم بود. متأسفانه اقداماتی که در بیشتر حوزه‌ها به‌ویژه در این بخش انجام شده پیوست فرهنگی ندارند. بنابراین ابتدا باید از نظر فرهنگی مردم را آماده کنیم و بعد چنین اقداماتی را انجام دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید